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5 décembre 2010 7 05 /12 /décembre /2010 15:51

Building-The-World---volume-1.jpgBuilding The World : an encyclopedia of the great engineering projects in history

Frank Paul Davidson, Kathleen Lust-Brook

Greenwood Press, 2006 - Technologieand Engineering -

ISBN: 0-313-33354-8
Hardcover, 2 Volumes, 984 Pages, 66 Photos
Covering 41 Projects

From Solomon's Temple to Boston's "Big Dig," Building The World chronicles 41 of the most important "macro-engineering" projects in world history.

 

   

      

 


 

An Important New Resource on the World's Most Iconic Building and Engineering Projects

 

Building The World - volume 2Humans are builders. Throughout our existence, we have built structures to span rivers, connect different points of land, create more living space, and make shelter. Throughout history, civilizations have created structures of such immense scale, and requiring such tremendous resources, that they had previously thought impossible.

Such feats of "macro-engineering" are a testament to the creativity and foresight of engineers, architects, governments officials, and diplomats. Who came up with the ideas for these projects, and how did they see them through to completion? What obstacles needed to be overcome for these structures to be built? What impact did such projects have on the economy and culture of their societies. The encyclopedia, Building The World, answers all of these questions, showing how central these great feats are to the history of civilization.

 

 

 

cliquez sur la couverture pour une redirection vers le site de promotion

 

  


 

  

EXPLOITATION PARTIELLE DE LA LISTE DES 41 PROJETS RECENSES DANS LES DEUX VOLUMES DE

Building The World

 

Une étude originale –  LePontissalien

 

De toute évidence,  le choix des 41ouvrages d’art listés dans Building The World est subjectif et orienté (39% des citations concernent les ouvrages d’art ayant un lien direct ou indirect avec les Etats-Unis d’Amérique).  Après tout il a été écrit par des américains pour un public américain. Ce qui nous intéresse, c’est d’étudier la place de la France dans ce classement américano-centré. Faible en valeur absolue, ce qui est normal au regard de la période couverte (rien de moins que l’histoire de la civilisation), elle est nettement plus élevée en valeur relative, au regard de la place des autres pays dans le classement, mais dans la mesure toutefois où l’on prend en compte les citations indirectes, c’est-à-dire les grands travaux que la France ou des français ont entrepris pour le compte d’autres pays.

 

Si l’on retient cette méthodologie, nous observons que la France est partie prenante à des degrés divers dans 7 projets, soit 17% de l’ensemble. Autrement dit beaucoup plus que les trois nations qui la suive immédiatement  (Angleterre – 10 % ; Russie et Italie 5%). Les autres pays fermant la marche n’étant cités qu’une fois chacun (2%).

 

Qualitativement, la France et ses ingénieurs sont honorés directement à ceux reprises (Tour Eiffel et Canal du Midi), mentionnés indirectement dans trois cas (Canal de Suez, fondation de Washington, canal de Panama), puis explicitement mais en collaboration interétatique deux fois (Tunnel sous la Manche, Tunnel du Mont Blanc). A noter que les « Travaux de Charlemagne », pour le compte du monde occidental (Western Europe) n’ont pas été pris en compte.

 

17% du contenu d’un ouvrage en deux volumes qui se présente comme Une Encyclopédie des grands projets d’ingénierie de l’Histoire, justifie la publication d’un article, mais dans la rubrique adaptée à son caractère propre. REGARD SUR LA FRANCE semble s’imposer,  dans la mesure où nous sommes bien en présence de perception, de jugements et de choix, américains en l’occurrence (éditoriaux, de rédaction etc.) A contrario, nous sommes réservés sur le caractère scientifique du livre.

 

 ***

 

Statistiques des pays représentés (direct i.e. le pays désigné / indirect i.e. pour le compte d’un autre pays / en coopération interétatique) : USA (14/1/1 – 39%). France (2/3/2 – 17%). England (2/1/1 – 10%). Russia (2/0/0 – 5%). Italy (1/0/1 – 5%). Autres pays (1/0/0 – 2%)

 

 


 

 

  Les auteurs de Building the world - en tous cas l'éditeur - se font une idée plus flatteuse de leur oeuvre. Voir ci-après la description qui en faite (premières lignes puis redirection)

 

 

                 Book Description

From the Preface:

This first encyclopedia of great engineering projects is a pioneering and necessarily selective presentation of macro-engineering as a key element in the building, maintenance, and expansion of civilization. While readers will be familiar with a number of these wonders of the world, this is the first time their founding documents have been made available in one publication. We have all seen photos of the Taj Mahal, but how many of us have read the real estate agreement?

Comprehensive Overview of Selected Projects

The scope of the current volume is admittedly vast - from the wide-ranging achievenments of ancient China, Greece, and Arabia to modern satellite communications systems and voyages to the moon. The selection criteria for inclusion hinged on the survival of the founding document in each case (the editors ardently hope that archaeologists will eventually unearth an original decree that ordered the building of the Great Pyramid). However, this encyclopedia is intended to be much more than just these documents. Our goal is to provide the reader with a greater understanding of the role such structures have played not just in the transformation of the physical world, but in the growth and development of societies and cultures. Thus, we have included lengthy examinations of the cultural background of the project, the planning and building stages, and the historical importance of the structure. We also provide sources for further exploration with references to books, articles, and websites. Where relevant, we have included cultural works inspired by these marvels of engineering; Verdi's Aida was written as a tribute to the Suez Canal and is now available on the Internet. One can hear the great opera while reading about the equally dramatic story of the Suez Canal itself

(LIRE LA SUITE)

 

 


Featured Chapter
Volume 1 - Chapter 20
THE EIFFEL TOWER
Modern Day Eiffel Tower
 A modern-day shot of the Eiffel Tower and Champs de Mars. Courtesy of Corbis
 
 
"Paris's soaring, open-lattice, wrought-iron Eiffel Tower, originally built for the International Exposition of 1889 commemorating the centennial of the French Revolution, remains a universally recognized symbol of France, and indeed all Europe" (p. 3)

CULTURAL CONTEXT 
"France is the country that coined the phrase Les Grands Travaux (Large-scale Engineering Works). In a French encyclopedia, an article on Le Canal des Deux Mers (The Canal of the Two Seas) states that the Canal was the greatest public work since the time of the ancient Romans. Thus, Eiffel was in the authentic tradition of Les Grands Travaux. Perhaps the world’s greatest artist in the medium of iron, Eiffel also wrote a book entitled L’Architecture Métalique" (p. 4)
 
IMPORTANCE IN HISTORY 
"What distinguishes the Eiffel Tower is not just its beauty or symbolism. Like the Colossus of Rhodes, it was a technological marvel of its time, pushing the limits of existing engineering knowledge" (p. 9)
 
"The Eiffel Tower has made such an impression on the world that it was especially honored in Shanghai, China in a cultural exchange featuring the Oriental Pearl TV Tower, built for telecommunications, and one of the world’s highest buildings (468 meters or 1535 feet)" (p. 10)

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